luni, 7 iunie 2010

Recenzie film : Jaws / Fălci (1975)

Publicat de FLORIN la 16:28
Întâlnirea cu Marele Alb

Anterior anului 1975 Steven Spielberg realizase câteva filme mici, de televiziune. În 1975 acesta avea să se prezinte publicului larg cu un monument cinematografic, unul din momentele de top ale culturii populare. Întâlnirea cu Marele Alb a creat bazele unei viitoare foarte bune prietenii între cinefilii din întreaga lume şi unul din cei mai importanţi regizori.

Jaws’ este un film încărcat de suspans în care rechinii nici măcar nu apar foarte mult. În prima parte chiar deloc, dar nu asta contează. Steven Spielberg controlează cu pricepere apariţia Marelui Alb, lăsând în suspensie aşteptările publicului, pentru ca momentul care toată lumea ştie că va urma să fie cu atât mai spectaculos. Şi aşa este, cu toate că vorbim despre un film din 1975, încă o perioadă lipsită de efecte speciale extraordinare sau măcar medii.

După ce Marele Alb ne este prezentat, nici atunci Steven Spielberg nu optează pentru cât mai multe „fălci”. Principiul este foarte bun : ce e mult strică. Mai bine hai să lăsăm nişte butoaie să se joace cu aşteptările spectatorilor, mai bine să lăsăm nişte personaje să se cunoască mai bine şi să se prezinte spectatorului. Nu prea mai vedem asta în marile succese de casă de azi. Efectele trebuie să fie cât mai multe, cât mai uluitoare, cât mai explozive.

De aceea multe dintre aceste filme nu reuşesc să intre în „lumea bună” a artei, adică la Oscaruri, decât la categorii precum efecte speciale, sonore. ‚Jaws’ are un Oscar pentru efecte sonore, încă unul pentru muzică, încă unul pentru editare şi o nominalizare pentru cel mai bun film. Iată un film complex, care ajunge succes de casă şi care ajunge şi la cea mai importantă categorie a serii. De aceea, după atâta timp încă are admiraţia multora.

Pe o insulă a cărei economie funcţionează datorită plajelor populate de turişti vara, mai întâi o fată moarte în larg. Cu toate că autorităţilor le este clar că moartea fetei a apărut în urma atacului un rechin, primarul insistă neînchiderea plajelor, iar şeful poliţiei Martin Brody ( Rob Scheider) nu se opune prea mult. Când încă un alt atac are loc, lucrurile se schimbă şi plajele se închid. Dar nu pentru mult timp ...

Ne-a făcut să ne temem să intrăm în apele mărilor şi oceanelor, a creat un alt subgen care însă nu a reuşit să se dezvolte, ni l-a prezentat pe Steven Spielberg. ‚Jaws’ este chiar un film foarte important pentru cinematografie.

În 1978, cu aceeaşi actori în rolurile principale a apărut ‚Jaws 2’. Regia nu a fost semnată însă de Steven Spielberg, iar rezultatul este departe de ‚Jaw’.

Recenzie film : A Nightmare on Elm Street (1984) - Primul coşmar, cel mai intens
Recenzie film : Prince of Persia : The Sands of Time ( 2010) - Dacă aş fi jucat acest film, ar fi fost grozav