duminică, 27 iunie 2010

Recenzie The Ghost Writer / Marioneta (2010)

Publicat de FLORIN la 11:53
Dintre toţi regizorii consacraţi ce şi-au prezentat filmele publicului în acest an, fără îndoială Roman Polanski este cel care se menţine la statura renumelui cu ‚The Ghost Writer / Marioneta’. Mai mult, după un ‚Pianistul’ şi un ‚Oliver Twist’ neasemănător stilului ce l-a făcut cunoscut pe regizor publicului, acesta se întoarce la lumea misterelor printr-un thriller politic cum de mult nu am mai văzut.

Liniştit, fără să încerce să evidenţieze un mister în vreun fel, Roman Polanski cu convingere creează o lume politică în care toţi sunt de bănuit, dar niciunul în mod special.În această lume, este invitat să intre Ewan McGregor, un scriitor talentat de biografii diverse, inclusiv a unui magician, pe care de-a lungul întregului film îl vom cunoaşte ca The Ghost.

Acesta are la timp o lună pentru a scrie biografia fostului prim ministru britanic Adam Lang ( Pierce Brosnan), care foarte inocent face trimiteri spre Tony Blair, timp în care trebuie să îl intervieveze, să găsească cele mai uşor vandabile evenimente din viaţa sa politică şi să rescrie întregul manuscris al fostului scriitor din umbră, mort în condiţii suspecte, dar nu foarte suspecte la început.

Planul său este încetinit atunci când protagonistului biografiei i se aduc acuze de încălcare a drepturilor omului în lupta dusă cu aliaţii americani împotriva terorismului. Cu nervii lungiţi la maxim, lucrurile din casa fostului prim ministru încep să fie cunoscute şi de necunoscut, cum ar fi relaţia apropiată a acestuia cu asistenta Amelia ( Kim Catrall, la cel mai bun rol după Sex and the city) şi cea tensionată cu soţia sa Ruth, ale cărui sfaturi nu le mai ia în considerare foarte mult. Când acesta mai descoperă şi un plic secret al celui pe care îl înlocuieşte, misterul e acolo ( nu am zis complet) pentru a fi descoperit.

Dar poate să facă asta scriitorul în această lume lipsită de indicii clare, plină de conspiraţii? Se pare că da.

După foarte mult timp, pasionaţii de conspiraţii ( politice) vor fi puşi bine pe gânduri de ‚The Ghost Writer’, un film care stă departe de modul obişnuit de prezentare a misterului, lăsând totul în seama poveştii. De altfel filmul e foarte zgârcit cu indiciile. La fel şi cu întorsăturile de situaţie, care în fapt se rezumă la una singură, răspunsul din final primit la o întrebare poate încă neformulată.

Un film pentru toată lumea, dar pentru nimeni în mod special ‚The Ghost Writer’ este primul din această vară ce trebuie văzut. Al doilea, dacă adăugăm şi românescul ‚Felicia, înainte de toate’. Diferit, dar nu în totalitate, misterios şi fără mister, cu actori numai buni de a fi surprinşi în cadre frumoase şi o muzică misterioasă, acesta e un film accesibil, dar ARTISTIC.

Articole Roman Polanski
Trailer The Ghost Writer / Marioneta (2010)
Recenzie Noz w wodzie / Knife in the water (1962) - El e Roman Polanski