duminică, 13 iunie 2010

Recenzie Felicia înainte de toate (2010) - Când doi oameni vorbesc, dar nu comunică

Publicat de FLORIN la 16:26
Iată un alt film în care nu se întâmplă nimic, riscăm din nou să auzim despre cel mai recent film românesc ajuns în cinematografe ‚Felicia înainte de toate’, lucru cum nu se poate mai greşit. Din inima valului minimalist, de la scenaristul Răzvan Rădulescu ( Marfa şi banii, Hârtia va fi albastră şi Moartea domnului Lăzărescu) şi Melissa de Raaf, ambii la debut în regie, ‚Felicia înainte de toate’ e un film în care dialogul, prezentat de două actriţe spectaculoase, deţine toată esenţa personajelor.

Fără să se întâmple nimic, adică aşteptând ( să se facă ora de plecare, să vină sora, să se deschidă casa de bilete), cele două personaje mamă ( Ileana Cernat) şi fiică ( Ozana Oancea) sunt obligate să rămână împreună şi să vorbească. Dialogul dintre cele două, neclar, contradictoriu, e toată acţiunea. El surprinde frustările, incompatibilitatea dintre cele două personaje, greutatea cu care acestea încearcă să comunice, fără să reuşească.

Filmul însă reuseşte. Schimbul de replici şi acţiunile făcute în ciuda schimbului de replici clar creează amuzament şi dau filmului farmec în timp ce curiozitatea răcelii dintre cele două personaje creşte. Unde va duce? Va duce spre nicăieri? Din fericire nu. Momentul în care frutările nu se mai opresc la câteva vorbe spuse pe un ton ridicat nu e în totalitate neaşteptat. Şi totuşi, după 110 minute în care e clar că dialogul purtat nu funcţionează, modul cum apropierea se transformă în depărtarea totală reuseşte încă să ia spectatorul prin surprindere.

Monologul Ozanei Oancea la un chip neclar al Ileanei Cernat deşi poate nu mai e necesar pentru a ne convinge că filmul e excelent sau de a ne convinge că ambele actriţe sunt magnifice, ne aşează personajele poate într-o altă lumină. Merita explozia de reproşuri de 3 minute această femeie care îşi stresează fiica pentru două ore? Frustările Feliciei sunt create doar de cele două săptămâni petrecute la părinţi? Poate că da, poate că nu.

Asta nu mai ştim. Ştim doar că explozia nu ar fi avut loc fără pierderea avionului spre Olanda a Feliciei. Altfel, vorbe goale cele două şi-ar fi spus în orice altă ocazie.

Un debut convingător şi puternic în regia de film, ,Felicia înainte de toate’ e inteligent, amuzant, dramatic, uluitor, de înaltă clasă, de neratat.

3 premii la TIFF.