luni, 6 septembrie 2010

Recenzie Basic Instinct / Instinct primar (1992) - Erotism periculos pentru Hollywood

Publicat de FLORIN la 15:16
Niciodată un favorit al criticii, la aproape 20 de ani de la lansare ‚Basic Instinct / Instinct primar’ rămâne un moment important din cultura populară.

În 1992, când filmul a fost lansat, Sharon Stone nu era nici pe departe un nume foarte cunoscut la Hollywood. Riscul ei de a accepta un rol refuzat de aproape orice actriţă cu minime pretenţii de atunci s-a transformat în succes, ‚Instinct primar’ transformând-o în chiar mai mult decât un superstar, chiar într-o legendă. Personajul ei, Catherine Tramell, o scriitoare bisexuală de romane „criminale” cu un efect „fatal” asupra apropiaţiilor, a şocat şi a captivat milioane de cinefili doar printr-o mişcare de picioare din timpul unui interogatoriu eşuat. Şi nu doar pentru asta. Forţa ei dată de combinaţia de răceală, încredere şi sexualitate e atât de vizibilă, încât întocmai precum personajelor, e mai degrabă imposibil să îi rezişti. Acest personaj e atât de puternic, încât a fost capabil să hrănească cultura populară timp de ( cel puţin) două decenii, perioadă de secetă pentru thrillerul erotic, un gen evitat de Hollywood ca niciun altul.

Sexxy, pasionant, periculos, încărcat de tensiune ( nu numai sexuală), filmul nu e o capodoperă, dar probabil nu foarte multă lume se aşteaptă la asta. Este însă echivalentul cinematografic al celui mai bun roman de buzunar ( oricare ar fi el), unde personajele şi scenariul standard întâlnesc ceva necunoscut care îl transformă într-un simbol. Fie că necunoscutul este Sharon Stone, câteva scene, un regizor deloc amator, se reuşeşte. Finalul poate reprezenta pentru unii greşeala, pentru alţii punctul de vârf al unui film care prin gen este nevoit să apeleze la clişee, dar care ştie să se joace cu acestea spre plăcerea spectatorului.

Trailer

Recenzie The Girl with the dragon tattoo / Bărbaţi care urăsc femeile (2009)
Recenzie Repulsion (1965) - Sălbăticia femeii fatale