Kapitalism, reţeta noastră secretă

Publicat de FLORIN la 12:14
Kapitalism, reţeta noastră secretă
Gen : documentar
Regia : Alexandru Solomon
Invitaţi : Dan Voiculescu, George Copos, Dinu Patriciu, George Becali

În una din cele mai amuzante scene ale documentarului lui Alexandru Solomon, Gigi Becali se plimbă în Parlamentul European doar doar găseşte şi el un Vadim care să îi ţină companie. Dar nu găseşte. Nu e asta o imagine care merită văzută? Eu zic că da. În sfârşit, printr-o imagine, de o raritate problematică, putem observa cum Gigi Becali este aşezat la locul meritat ( a se înţelege la colţ). Numai pentru aceasta și filmul acesta nu ar trebui ratat.

Dar ‚Kapitalism, reţeta noastră secretă’ nu este doar despre Gigi Becali. Ba chiar acesta e departe de a fi un personaj principal al filmului, intervenţia sa fiind mai mult un moment de destindere pentru spectatorul ce nu ştie cum să mai reacţioneze la lecţia de business românească primită de la „băieţii deştepţi”. Mai zâmbăreţi sau mai puţin zâmbăreţi, figuri arhicunoscute ( a se citi controversate, implicate în scandaluri de corupţie) ale lumii afacerilor din România, printre care Dan Voiculescu, George Copos şi Dinu Patriciu îşi prezintă ( oficial) reţeta succesului în capitalismul nostru balcanic. Neoficial, aceştia mai degrabă oferă explicaţii, pe care le acceptăm sau nu ( mai puţin asta), în funcţie de capacitatea fiecăruia de a ştii cum să guverneze discuţia deloc facilă propusă de regizorul narator.

În sprijinul lor, încă de la început, acelaşi regizor/narator îl invocă pe Nicolae Ceauşescu, care revizitează, într-un exerciţiu imaginativ foarte inspirat, România zilelor noastre, moment oportun pentru câteva discursuri „filozofice”.

‚Kapitalism, reţeta noastră secretă’ sigur că nu spune nimic nou, dar tonul diferit merită ascultare ( vizionare), chiar dacă ceea ce face ştim deja : România e cam în prăpastie.